Monday 21 July 2014

MoNolog; Duniaku Yang Baharu, Tidak Kenal Yang Lama

     Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca semua, pada kali ini saya ingin berbicara tentang isu masyarakat kita kini, yang sudah terlalu banyak melupakan budaya-budaya yang indah kita pada zaman dahulu...maksud saya pada 'masyarakat kini' itu adalah....haih~nak cakap pun saya segan...anak-anak Gen-Ylah ya?

     Tetapi kalau difikirkan semula...tiada salahnya pada kami...kerana sejak kecil lagi orang-orang dewasa disekeliling kita mendidik untuk 'mengagumi' atau 'merespect-lah'...hehe...negara-negara maju diluar sana bukan?Walaupun tidak kesemuanya berbuat begitu, namun ditanah yang mengamalkan demokrasi ini...mengikut majoritinya, dewasa-dewasa sekeliling saya pada waktu saya membesar dahulu banyak yang berbuat begitu....mahupun guru-guru, idola-idola, abang, kakak senior lawa, yang saya minat dulu itu pun berbuat begitu...bukannya salah, namun bagi saya kurang pendedahan pada budaya kita sendiri adalah pekara yang sangat mengaibkan masyarakat kita sendiri, bukan begitu?

     "Jikalau anu panjang keringking, janganlah nak berdebat..."pernahkah anda, rakan-rakan sebaya saya ini mendengar perpatah ini???Pada mulanya saya hendak tergelak pun ada...namun ia adalah perpatah yang lama...perpatah dari suatu kampung di Utara Tanah Air...hinggakan bila ditanyakan  pada guru saya pun, digelakkan saya pula....tapi saya masih belum dapat jawapan sahih bahawa perpatah ini betul atau tidak...kerna saya dapatnya pun dari seorang pak cik yang umurnya dalam lingkungan 70'an juga...takut-takut saya diperli pula...huhu~


    Tuntasnya, kita sebagai masyarakat yang muda ini perlulah menuntut lebih tentang budaya, bahasa, dan adat resam masing-masing..dan kalau 'sempat' ambillah tahu juga tentang bangsa-bangsa yang lain juga...kerna kita di Malaysia ini hidup dengan pelbagai kaum bukan??

"Ilmu ini luasnya lebih lagi dari air laut...kerna Allah S.W.T yang telah mencipta segalanya,
   Segalanya yang kita nampak, sehinggalah segalanya yang kita sudah tahu dan beriman...."

No comments:

Post a Comment